Museo Museo de Mallorca
Inventario DA05/09/0027
Clasificación Genérica Escultura; Arts plàstiques; Objecte funerari
Objeto/Documento Sarcòfag
Autor/a Morey, Pere (Lugar de nacimiento: Mallorca, 1334=1366 - Lugar de defunción: Mallorca, 1394) Escuela/Taller: Gòtic (Estil)
Título Abadessa jacent
Materia/Soporte Pedra arenosa - Santanyí
Técnica Talla
Daurat
Policromia
Dimensiones Alçària = 27,50 cm; Amplària = 27,50 cm; Longitud = 107 cm
Descripción Figura femenina procedent d´un dels sepulcres que fins a la Desamortizació estaven sota el cor del monestir de Santa Margalida. Tradicionalment s´ha considerat que correspon a una de les abadesses i, encara més, a sor Catalina de Torrella, priora entre 1341 i 1380 ca. No vesteix hàbit religiós, sinó que va abillada amb hopalanda de llargues i amples mànigues, cenyit amb corretja, i capa curta. Va tocada amb un barret molt simple que permet veure els cabells ondats, recollits a l´esquena. A la mà dreta porta un paternoster i amb l´esquerra el breviari. Les tanques del llibre, van decorades amb petites margalides, com també el cinyell. Els peus de la dona reposen sobre un cadell -símbol de la fidelitat a la fe cristiana- que porta una via de cascavells al coll. Conserva restes de policromia, principalment blau i vermell, i de daurat.
Iconografia Abadessa; Cadell
Datación 1387[ca]
Contexto Cultural/Estilo Gòtic
Lugar de Producción/Ceca Mallorca (Illes Balears (p), Illes Balears (c.a.))
Uso/función Funerari
Lugar de Procedencia Mallorca
Lugar Específico/Yacimiento Santa Margalida, convent de
Clasificación Razonada Les característiques formals i estilístiques, així com la comparança amb la figura documentada del sant Miquel procedent de Llucmajor - NIG DA2005/14/001- permeten adjudicar l´autoria de la peça a l´escultor Pere Morey, el qual va realitzar altres treballs pel mateix monestir. Aquesta obra palesa els trets definitoris del treball de Morey, mallorquí format a l´entorn de la cort papal d´Avinyó: sumptuós i elegant, esquemàtic i alhora detallista, amb figures estereotipades i inexpressives. La seva escultura manifesta el contacte amb obres i artistes italians, borgonyons i flamencs i l´adopció de l´estil gòtic internacional que, ateses les dates de la seva tornada, devers el 1384, i de les obres que realitzà, Morey va introduir a Mallorca.
Bibliografía PALOU I SAMPOL, J.M.. Cada mes, una peça 4. Pere Morey. Palma: 2009.

PALOU I SAMPOL, J.M.; MOREY, Pere. Gran Enciclopèdia de la Pintura i l´Escultura a les Illes Balears III. Palma: 1996. p.309-317.

ROSSELLÓ BORDOY, Guillem. Museo de Mallorca : Salas de Arte medieval [Catàleg]. Madrid: Servicio de Publicaciones del MEC, 1976. p. 44. ´Museo de Mallorca. Salas de Arte Medieval´. Madrid, 1976, p. 44
Catalogación Palou Sampol, Joana Maria
Subir

© Ministerio de Cultura | v49.0 Accesibilidad | Mapa Web | Créditos | Contacte con Cer.es | Condiciones de uso | NIPO: 551-09-131-6